1-5 در تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران

در روز‌های پایانی هفته گذشته خبری بر روی خروجی خبرگزاری آمریکایی سی ان ان قرار گرفت که از سفر قریب الوقوع تیمی‌دیپلماتیک از اروپا به مقصد واشنگتن حکایت داشت.  این منبع خبری مدعی شد تیمی‌از دیپلمات‌های بلندپایه سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه برای دیدار با مقامات واشنگتن و گفت‌وگو پیرامون لزوم پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای ایران، طی هفته جاری به آمریکا سفر می‌کنند.  این رویداد در روزهای پایانی هفته اتفاق افتاد و مقامات اروپایی ضمن سفر به ایالات متحده با برخی مقامات و نمایندگان کنگره به گفت وگو پرداختند. یک منبع دیپلماتیک وابسته به یکی از کشورهای اروپایی حاضر در این دیدارها اعلام کرد که تعدادی از دیپلماتهای بلندپایه این کشورهای اروپایی با تشکیل تیمی‌مشترک و بدون دعوت رسمی‌وارد واشنگتن شده اند و تلاش می‌کنند تا در دیدار با مقامات این کشور، آنها را به پایبندی به توافق هسته‌ای ایران متقاعد سازند.
تحرکات اتحادیه اروپا در حالی در روزهای منتهی به ضرب الاجل ترامپ برای کنگره به جهت تصمیم گیری در خصوص سرنوشت برجام افزایش یافته است که پیش از این نیز مقامات اروپایی به ویژه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مقامات تروئیکای اروپایی به ویژه پس از آخرین سخنرانی رییس جمهور آمریکا در خصوص برجام همواره حمایت خود را از این توافق چند جانبه اعلام کرده بودند. همان گونه که فدریکا موگرینی در نخستین واکنش به سخنان ترامپ گفت: «برجام نه یک توافق داخلی بلکه یک قطعنامه شورای امنیت است.» وی با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای ایران، یک توافق داخلی در آمریکا نیست تاکید کرد که این یک توافق دو طرفه نیست و یک کشور نمی‌تواند یک طرفه این توافق را رد کند. خانم موگرینی به هشت بار تایید آژانس انرژی هسته‌ای نسبت به پایبندی ایران به برجام اشاره کرد و گفت: «توافق هسته‌ای همچنان نتیجه بخش است، چرا که بر اساس اعتماد بنا نهاده شده است. اتحادیه اروپا و جامعه جهانی متعهدند تا توافق هسته‌ای را حفظ کنند».
همچنین هفته گذشته وزیر امور خارجه روسیه نسبت به تهدید نابودی توافق هسته‌ای هشدار داد.‌ سرگئی لاوروف در نشست شورای امور روابط خارجی روسیه گفت: «توافقات بزرگ زیر تیغ خطر فروپاشی هستند. توافقاتی که برای ما سمبل همکاری‌های سازنده چند جانبه بوده‌اند، اکنون در آستانه فروپاشی اند. من به طور خاص درباره وضعیت توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران صحبت می‌کنم.» وی در ادامه نسبت به عقب نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران هشدار داد و گفت: «روسیه همواره هشدار داده است که اگر ایالات متحده بخواهد برجام را به هم زند، عواقب بسیار بسیار بدی در انتظار خواهد بود.» دیمتری پسکوف، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در واکنش به تهدید آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای با ایران گفت که هر گونه تحرکی از این نوع از جانب آمریکا به ضرر امنیت و ثبات و تلاش‌ها برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در جهان خواهد بود. وی گفت: «ما از واکنش ایران خبر داریم. اگر آمریکا از توافق خارج شود، تهران هم خارج خواهد شد. برای همین روسیه همچنان به فعالیت و همکاری‌های خود ادامه خواهد داد تا وضعیت مناسبی برای حل این بحران به وجود آید.» پیش از این وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده بود که خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند امنیت و ثبات اوضاع در خاورمیانه را به هم بزند، و تاکید کرده بود که «هیچ جایگزین دیگری برای این توافق وجود ندارد».
پیش از این نیز وزیر امور خارجه چین در تازه ترین اظهار نظر در خصوص توافق هسته‌ای با ایران با ذکر این موضوع که کشورش از توافق هسته‌ای موسوم به برجام قاطعانه حمایت می‌کند گفته بود: این توافق را که پس از مذاکراتی درازمدت بدست آمده است یکی از مهمترین توافقات بین‌المللی می‌داند که به یک مساله حساس خاتمه داده و برای پیشبرد صلح و ثبات در سراسر دنیا و منطقه مهم و مفید بوده است. در کنار تلاش‌های طرف‌های توافق هسته‌ای برای حفظ این دستاورد جهانی روز گذشته نیز نتایج یک نظرسنجی جدید برای اندیشکده بروکینگز نشان داد که 70 درصد مردم آمریکا معتقدند پایبندی به توافق هسته‌ای منافع امنیت ملی کشورشان را تامین می‌کند. یکی از کارشناسان ارشد اندیشکده آمریکایی بروکینگز یک سال پس از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ یک نظرسنجی درباره رویکرد مردم این کشور نسبت به مسائل مختلف، از جمله انتقال سفارت واشنگتن به بیت‌المقدس، رژیم صهیونیستی، ایران، کره شمالی و نقش روسیه در منطقه انجام داده است. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که 70 درصد آمریکایی‌ها معتقدند که اگر تهران و واشنگتن به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کنند، منافع امنیت ملی ایالات متحده تامین خواهد شد.